احمد مجد الاسلام كرمانى
261
تاريخ انحطاط مجلس ( فارسى )
است و بالاختصاص دولتين فرانسه و اسپانيا در تقسيم آن دولت با يكديگر عقد اتفاقى بستهاند و از تمام دول امضاى آن تقسيم را گرفتهاند ، حتى دولت انگليس كه بنوعپرستى ! ! ! معروف است در مقابل امضاى فرانسه مالكيت او را بر مصر مالكيت فرانسه را بر مراكش تصديق كرده و هر قدر كه دولت آلمان حمايت از مراكش كرد نتيجهاى به حال مراكشيان نبخشيد نهايت آنكه مختصر حصهء هم بدولت آلمان داده خواهد شد . امروزه دو نفر برادر يكى مولى حفيظ و ديگرى عبد العزيز در ظاهر بر سر سلطنت مراكش جنگ دارند ولى در باطن هنوز آلمان با فرانسه در جنگ است و عما قريب خاتمه خواهد پذيرفت ، يعنى سلطنت اسلامى مراكش نصيب فرانسه و اسپانيا خواهد شد و مختصر حصه هم بدولت آلمان خواهد رسيد ، بنابراين دولت مراكش را هم نميتوانيم در عداد دولت مستقله عالم بشماريم ، همان قسم كه دولت افغانستان را نميتوانيم دولت حساب كنيم . چه اولا مملكت افغانستان رسما در تصرف انگلستان است و تقريبا همان حكم را دارد كه مصر دارد ، نهايت آنكه مملكت مصر بواسطه تمدن و تربيت اهالى آن داراى مجلس مخصوصى باسم شورا القوانين هست اما مملكت افغانستان هنوز قابل اين مقام نشده و ثانيا مملكت افغانستان امروزه با آنكه ديگر امير بخارا بخطاب مستطاب اعليحضرتى تبديل و مفتخر كردهاند ، اما در نفس الامر يكى از توابع حكومت هندوستان است و نه ؟ ؟ ؟ استقلال دارد نه استبداد و عما قريب اسم آن هم محو خواهد شد و بر فرض كه خيلى مقاومت كند تابع هندوستان خواهد بود و چون مردم هندوستان مدتها است در مقام طغيان هستند و و وضع حكومت استبدادى انگليس را در باره خودشان نمىپسندند و دولت